سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
برترین پارسایى نهفتن پارسایى است . [نهج البلاغه]
 
امروز: جمعه 103 فروردین 10

  دوشنبه 31 فروردین 1394    ساعت  30 / 9  صبح

خانم مجری :

امروز هم سری می زنیم به بوشهر می ریم سراغ جناب آقای محمد غلامی از شاعران محلی . سلام آقای غلامی

·         عرض سلام دارم خدمت شما و همه ی شنوندگان عزیز و محترم

خانم مجری :  زنده باشید . خوشالیم که صدای شما را می شنویم . آقای غلامی برای ما بفرمایید که چند سالتونه

·        من متولد سال  42

خانم مجری : بله زنده باشید ان شا الله . چند ساله که شعر می گید ؟

·        والله شعر از همان دوران نوجوانی در وجود من می جوشیده ولی خوب از دهه ی 70  به این سمت به صورت جدی دیگه با شعر برخورد کردم و حدود بیش از 30 ساله که شعر می گم

خانم مجری :  بسیار بسیار عالی  ان شاالله که موفق باشید .  ما مشتاقیم که شعرتون را بشنویم .

·        چند رباعی با گویش محلی خدمتتون تقدیم می کنم

خانم مجری : بفرمایید خواهش می کنم .

·        ای عشق بیو که بلبلل عاشق تر

پُی نغمه و شعر ، ری گُلَل عاشق تر

فهمیدمِ  بعدِ عمری عاشق بیدَن

مین  هر چه سفید تر ، دِلَل عاشق تر

***

ای عشق بیو که بی حواسُم کردی

تـَمرِ  غمِ خلطِ شوم و چاسُم کردی

دیرِ همه چی گرُفته  ، خَو خَش بیدم

سِک دادی و سِک دادی و راسُم کردی

***

ای عشق ور تو هیچ نیدیم و گذشت

ما وخم تو باغ کاشتیدیم و گذشت

مکتیو ته جی د کرده بیدی سوغات

ما خارک کوکاوته جیدیم و گذشت

***

ای عشق دروغکی غرورَم دادی

سی کِشت ، همش مازه ی سورَم دادی

جون کندم و جون کندم و  وختش که رسی

دسمِ نگرفتی و کـُلورَم دادی

***

 ای عشق فقط قسمت ما غم دادی

از عیش که تا می ترسی کم دادی

رفتی تو خلاف مار و رفتی تو بهشت

تا گندمل نشون آدم دادی

***

ای عشق دلم همیشه بونش عشق ِ

ای کمتر بال اشکسه خونش عشق ِ

فرنالی نواویده که وش فهمیدم

کارش د خلاصه او و دونش عشقِ

متشکرم از شما

خانم مجری : ما هم از شما متشکریم جناب آقای غلامی .  آقای خلعتبری اگر صحبتی هست بفرمایید خواهش می کنم .

آقای خلعتبری : خواهش می کنم  . درود بر شما جناب آقای غلامی و از رباعی های بسیار زیبای محلی شما لذت بردیم . البته خوب  فقط همان ای عشقش برای ما آشنا بود . من خواهش می کنم که از گویش این منطقه واین شعری که گفتید و خودتون برای ما صحبت کنید که مربوط به کدام منطقه ی بوشهر است این گویش ؟

·         عرض کنم گویش دشتستان است . بله  خاستگاهش از روستای بنار آب شیرین است ولی به طور کلی گویش  دشتستانی است .

آقای خلعتبری :  بسیار عالی  . شما در قالب های دیگه هم شعرسرودید که به هر حال منتشر کرده باشید ؟

·        بله بله کتاب گلبنگی در مثنوی و غزل به خصوص غزل هست و در اکثر قالب ها  البته شعر گفته ام با گویش محلی رباعی دوبیتی و بسیاریشون در نشریات هم چاپ شده ولی مجموعه ی گلبنگی چند سالی است اومده بیرون

آقای خلعتبری :  به چه معنی هست گلبنگی ؟

·         گل همون جا و مکان است در دشتستان مثلا این گل اون گل یعنی اینجا آنجا . بانگ همان فریاد رسا همان در واقع گلبانگ است منهی در گویش دشتستان غیر از صدایی که به همه می رسه ، بـُعد منفی داره مثلا اگه  یک خبری خوش همه جا پخش بشه کمتر بهش می گن گلبنگی شده ولی معمولا وقتی یه خبری منفی پخش می شه گلبنگی شده .

آقای خلعتبری :  یعنی اینکه یعنی همه ی مردم خبر دار شدن .

·        احسنت . منتهی من مخصوص خواستم که بتونم وجه مثبتی هم از این کلمه ی بسیار زیبا توی دشتستاان به کار برده باشم

آقای خلعتبری :  اگه باز توضیح دیگری در مورد گویش خودتون و گویشی که باهاش شعر می گین برای ما بگین و گرنه باهاتون خداحافظی کنیم

·        عرض کنم گویش ما خوب چیزی نیست که ما بتونیم توی این چند کلمه آن را توضیح شایسته و بایسته ای بدیم  . این فرصت و وقت بیشتری می طلبه که ان شاء الله مجال بشه اهل فن دراین زمینه بتونن باز کنن  این مسایل را و وصل شدن این گویش به زبان پارسی کهن به اثبات برسونن

آقای خلعتبری :  سپاسگزارم این کلماتی که به کار بردین برای خود من هم جالب بود . گل که به معنی مکان هست خیلی گله ما برخی مناطق داریم می گن این گله اون گله . سپاسگزارم از شما جناب آقای غلامی

·        قربون شما خوشحال شدم تشکر می کنم از شما

خانم مجری : آقای غلامی بسیار بسیار از شما سپاسگزاریم که وقتتان را در اختیار برنامه ی صدای پای آب قرار دادید

·        تشکر می کنم سپاس ممنونم  از شما

خانم مجری : خدا نگهدار

·        خدا حافظ شما


 نوشته شده توسط محمد غلامی در شنبه 94/3/16 و ساعت 7:21 صبح | نظرات دیگران()
درباره خودم

ادبیات و فرهنگ
محمد غلامی
شعر ، خاطره ، مقاله و...

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 31
بازدید دیروز: 79
مجموع بازدیدها: 460616
جستجو در صفحه

لینک دوستان
پایگاه خبری تحلیلی فرزانگان امیدوار
بنارانه
لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی)
اندیشه نگار
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
دیباچه
جمله های طلایی و مطالب گوناگون
طراحی سایت و تولید نرم افزار تحت وب
پارمیدای عاشق
افســـــــــــونگــــر
جاده های مه آلود
جوان ایرانی
عصر پادشاهان
ل ن گ هــــــــک ف ش !
وبلاگ شخصی مهندس محی الدین اله دادی
•°•°•دختـــــــــــرونه هـــای خاص مــــــــــــن•°•°•
بلوچستان
رایحه ی انتظار
اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی
نغمه ی عاشقی
بهارانه
محمد جهانی
کانون فرهنگی شهدا
پژواک
سایت مشاوره بهترین تمبرهای جهان دکترسخنیdr.sokhani stamp
****شهرستان بجنورد****
کلکسیون تمبرخانواده شهید محمدسخنی وجمیله رمضان
+O
سایت طنز و کاریکاتور دکتررحمت سخنی
ما با ولایت زنده ایم
عمو
سلام دوستان عزیزم به وبلاگ جبهه بیداری اسلامی خوش آمدید
طراوت باران
نیمکت آخر
تنهایی......!!!!!!
تعمیرات تخصصی انواع پرینتر لیزری اچ پی HP رنگی و تک رنگ و اسکنر
هستی تنهاااااا.....
►▌ رنگارنگ ▌ ◄
♥نقطه سر قبر♥
.: شهر عشق :.
تراوشات یک ذهن زیبا
پیامنمای جامع
بوی سیب
سایت روستای چشام
نرگس 1
فقط عشقو لانه ها وارید شوند
*×*عاشقانه ای برای تو*×*
رازهای موفقیت زندگی
دوره گرد...طبیب دوار بطبه...
برادران شهید هاشمی
شهداشرمنده ایم _شهرستان بجنورد
به تلخی عسل
عشق
@@@باران@@@
دریایی از غم
غدیریه
ऌ عاشق بی معشوق ऌ
گروه اینترنتی جرقه ایرانی
.:مطالب جدید18+ :.
غزل باران
wanted
آتیه سازان اهواز
دُرُخـــــــــــــــــــــــش
رویابین
اهلبیت (ع)،کشتی نجات ما...
کنیز مادر
نوری چایی_بیجار
روان شناسی * 心理学 * psychology
صاعقه
تینا!!!!
مهربانی
خیارج سرای من است
شَبـَــــــــــــــکَة المِشـــــــــــــکاة الإسلامیــــــــــة
مشق عشق ناز
سکوت پرسروصدا
دخترونه
ماه مهربان من
خودم وخودش

آشنایی با زبان تات
دلنوشته های یه عاشق!
علم نانو در زندگی
جامع ترین وبلاگ خبری
مهندسی پیوند ارتباط داده ها ICT - DCL
شایگان♥®♥
خواندنی های ایران جهان
احساس ابری
حرف های نگفته دلهای شکسته بارانی از غم
چیزهای جالب
متن ترانه ماندگارترین آهنگ های ایرانی
☻☺♫♪ دو دخـــــــتـــر ♣ ♠
به بهترین وبلاگ سرگرمی خوش امدید
جـــــــــــوکـ فــــــــــا
افسانه ی دونگ یی
محمدملکی
دوستانه
جوک و خنده
$عسل، شیرینی قلبها$
fazestan
زادگاهم بنارآبشیرین را دوست میدارم
قلب خــــــــــــاکی نوجوونی
Love
جزیره صداها
معماری
ساعت شنی
سایت گوناگون دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
طب پزشکی قانونی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
طب سالمندان دکتررحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
طب اورژانس دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
داستانهای واقعی روابط عمومی Dr.Rahmat Sokhani
لوگوی دوستان
پیوندهای روزانه
خبر نامه