سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
آنچه از کشتار برهد دیرتر پاید و بیشتر زاید . [نهج البلاغه]
 
امروز: جمعه 103 فروردین 10

گزارشی از یادمان استاد منوچهر آتشی

دیروز جمعه یازدهم آذر ماه هشتاد و چهار اولین یادمان شاعر معاصر استاد منوچهر آتشی در زادگاهش برازجان مرکز دشتستان برگذار شد. این یادمان توسط انجمن اهل قلم به مسئولیت صمد جلالیان و با همکاری انجمن شعر اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی در ساعت ده صبح در سالن آمفی تاتر این اداره شروع شد و تا ساعت دوازده ظهر ادامه داشت. در این یادمان شاعران و نویسندگان شهر برازجان و تعدادی شاعر مهمان از بوشهر و خوزستان و شیراز به یاد منوچهر آتشی شعر خواندند و سخنرانی کردند و در موردی هم از خاطرات خود با استاد یاد کردند .
من در ادامه تنها از نحوی بر گذاری این یادمان گزارشی می آورم و در فرصتی دیگر مطالب انتقادی و انشاالله متن سخنرانی آقای مجید اجرایی را بر روی وب خواهم آورد
مراسم ساعت ده صبح با خواندن شعری از مولوی توسط مجری مراسم خانم زری شاه حسینی شروع شد و ابتدا از آقای حسین دارند دعوت به شعر خوانی شد. آقای دارند پیشنهاد دادن که ابتدا مراسم با قرآن و فاتحه خواندن برای زنده یاد آتشی شروع شود و بعد از آن به شعر خوانی بپردازند. بعد از خواندن قرآن و سرود ملی کشور تیزر بسیار جالبی در مورد استاد آتشی پخش شد و فضای یادمان را در غم و اندوه فراق ایشان فرو برد. تیزر را علیرضا جهدکار از انجمن سیمای جوان درست کرده بود. بعد از شعر خوانی آقایان حسین دارند ، محسن خوئینی و خانم نادیا قاسمی آقای سینا برازجانی پشت تریبون رفت و ابتدا از دوستان برگذار کننده مراسم برای برگذاری اولین یادمان به فاصله ی کمی از درگذشت ایشان تشکر و قدر دانی کرد. سپس مطلبی زیبا را در مورد روزی که استاد آتشی چشم از جهان فرو بست و حال و هوای خود و دیگر دوستان را خواند. بعد از سینا براز جانی آقای احمد حسینی منفرد به شعرخوانی پرداخت. سپس استاد محمد غلامی با صدایی سرشار از اندوه و گرم دو غزل برای آتشی بزرگ خواند که غزل دوم در سوگ درگذشت ایشان بود و مورد تشویق زیاد حاضران قرار گرفت. آقای پیام رضایی هم شعری زیبا خواند. سپس آقای مجید اجرایی در سخنانی درباره ی جایگاه شعری منوچهر آتشی و تفاوت آتشی با دیگر بزرگان شعر معاصر چون احمد شاملو ، فروغ فرخ زاد و مهدی اخوان ثالث سخنانی را ایراد کرد و ویژگی های منحصر به فرد منوچهر آتشی را برشمرد. بعد از آن پذیرایی مختصری انجام شد و در دور دوم مراسم یادمانمنوچهرآتشی به ترتیب آمنه ی رضایی ، ابوالقاسم ایرانی ، مهدی زاهدی و کیمیا زیرایی به شعر خوانی پرداختندp /مهدی ناصری

 


 نوشته شده توسط محمد غلامی در پنج شنبه 92/3/2 و ساعت 1:59 عصر | نظرات دیگران()

گزارشی از دومین نشست ادبی پایان هر ماه انجمن شعر کنگان

مورخ : سی اُم تیرماه نود و یک  مکان : سالن اداره فرهنگ و ارشاد کنگان . جلسه ساعت 19:10 دقیقه با مجری گری آقای رضا شالبافان شروع شد  اولین نفری که به پشت میکروفن رفت آقای مختار زاده رییس اداره فرهنگ و ارشاد بود که مختصر و مفید به حاضرین خوشامد گفتند. اولین نفری که به شعرخوانی پرداخت آقای محمد غلامی از دشتستان بود که چند ماهی ست برای کار مهمان مردم برکه چوپان شده است. شاعران دیگر به ترتیب: حمید اسلامی خواه ، علیرضا حاجب ، خانم سالم پور ، داود محمدی ، حسن علیزاده ، احسان ناجی ، اسفندیار فتحی ، مریم عسکری ، آشو صفری ، احسان احمد زاده ، افشین جانفشان ،رحمان بشر دوست ، تارا حیدری ، قنبر سماچی ، حسن طاهری ، مهدی شیخیانی ، دوانی ، سید اسماعیل موسوی و آخرین نفر نیز رضا شالبافان ـ مجری برنامه ـ بود که شعر خود را خواندند. و اما مهمترین نکات این مراسم: دستمریزاد به بچه های انجمن کنگان که در این وانفسای هنر و شعر دارند بصورت مستمر این جلسات را برگزار می کنند که اگر به همین شکل پیش رود خود یک رکورد است برای انجمنی که هر ماه یک شب شعر برگزار می کند. نکته ی دوم عدم استقبال عموم بود که دلیل آن عدم اطلاع رسانی بود و البته دلیل قانع کننده بود . شعرها مثل همیشه زیبا و از استحکام خوبی برخوردار بودند و البته بیشتر مضمون اعتراضی و عاشقانه داشتند.

نوشته شده در دوشنبه دوم مرداد 1391ساعت 20:39 توسط کنگانیان 


 نوشته شده توسط محمد غلامی در دوشنبه 92/2/30 و ساعت 7:9 عصر | نظرات دیگران()

شبی با اتحاد جنوب 4/ بررسی مسائل و مشکلات هنرمندان دشتستانی

اتحاد جنوب ـ نرگس محمدزاده فرد: شبی با اتحاد جنوب 4، با یک هفته تاخیر و با محوریت بررسی مشکلات هنر و هنرمندان در شهرستان دشتستان و با حضور جمعی از هنرمندان و برخی روسای انجمن ها در دفتر هفته نامه ی اتحاد جنوب برگزار شد.جلسه با قرائت قرآن توسط نجفقلی محمودی آغاز شد و با ارایه ی نظرات حاضرین ادامه یافت.روسا می آیند و می روند و ما هنرمندان و امکانات هستیم که می مانیم
اسفندیار فتحی دبیر صفحه ی هفت هنر نشریه اتحاد جنوب اولین سخنور نشست بود، وی پس از ابلاغ پیام تشکر اکبر صابری برای حضور حاضرین و عذرخواهی بابت عدم حضور صاحب امتیاز نشریه گفت: ما دوست داریم همه ی کاستی ها و کارها و فعالیتهای انجام شده مطرح شود و از آقای باقری ریاست اداره ی فرهنگ و ارشاد دشتستان نیز دعوت کردیم که در جلسه حضور یابد ولی ایشان نیامدند.
وی اضافه کرد: ما در این جلسه قصد داریم بررسی کنیم و ریشه یابی نماییم که دلمردگی ها و مشکلات هنرمندان شهرستان از کجا شروع شده و چگونه می توان آن را ترمیم نمود.
فتحی ادامه داد: اولین گلایه را باید از خودمان داشته باشیم چرا که هنرمندان حتی در جلسه ی خود حضور نیافته اند و در حالی که برای صحبت وقت گرفته بودند و ما به دلیل کمبود جا آنان را در اولویت قرار داده و سایرین را دعوت نکرده بودیم، ولی آن ها در جلسه حضور نیافتند.
شاعر دشتستانی افزود: قبلا استقبال از انجمن ها و فرهنگسرا خیلی پرشور بود ولی الان استقبال کم شده و حتی کلاس ها و کارگاه ها، کیفیت سابق را ندارد.اسفندیار فتحی اضافه کرد: وضعیت فرهنگ ما به دو فاکتور مسئولین و هنرمندان بستگی دارد و هنرمندان می گویند فلانی در راس قرار دارد و تفکر وی با ما هماهنگ نیست ولی من این مطلب را قبول ندارم.
وی ادامه داد: روسا می آیند و می روند و ما هنرمندان و امکانات هستیم که می مانیم.
عضو انجمن شعر دشتستان افزود: البته باید این نکته را در نظر داشت که افرادی که در راس امور فرهنگی قرار می گیرند واقعا کارایی فرهنگی ندارند.وی ضمن انتقاد از نصرا... شفیعی به عنوان رییس اداره ی فرهنگ و ارشاد استان بوشهر گفت: وقتی وی منصوب شد ما فکر کردیم چون دشتستانی است باعث شکوفایی هنر در شهرستان می شود ولی به نوعی وی تیشه به ریشه زد و انجمن ها و فرهنگسرا را نابود کرد و در این چند سال حتی یک جلسه هم با هنرمندان نداشته است.مسئول انجمن اهل قلم دشتستان همچنین جا به جایی فرهنگسرای برازجان را عامل مهمی در بی میلی هنرمندان دانست و اضافه کرد: فرهنگسرا در زمان بدی جا به جا شد، زمانی که تغییر و جا به جایی مسئولین بر خلاف میل هنرمندان صورت گرفت و حتی اعتراض ما در مقابل استانداری هم فایده ای نداشت.فتحی ادامه داد: تبلیغات برای فرهنگسرای شهید شاهینی انجام نشد و افراد مسئول جایگزین نشدند و بنابراین عده ای از هنرمندان قهر کردند و عده ای حتی نمی دانند که مجتمع شهید شاهینی وجود دارد.اگر آقای باقری که متولی کار است بودجه ندارد، پس چه کسی باید بودجه بدهداحمد جهاندیده سرپرست کانون بسیج هنرمندان دیگر حاضر جلسه بود. وی زمان تشکیل کانون بسیج هنرمندان را یک سال و نیم پیش اعلام کرد و گفت: دفتر کانون در کاروان‌سرای مشیرالملک برازجان است.جهاندیده پیرامون وظایف کانون اظهار داشت: وظیفه ی ما این است که هنرمندان را شناسایی کنیم تا بتوانیم از ظرفیت هنری شهرستان استفاده نماییم.مهم ترین این مشکلات است.سرپرست کانون بسیج هنرمندان اضافه کرد: اگر آقای باقری که متولی کار است بودجه ندارد، پس چه کسی باید بودجه بدهد.جهاندیده ادامه داد: ما مشاهیر و فرهیختگان هنری بسیاری داریم ولی به جای ما، در جاهای دیگر مثل بوشهر از آنان تقدیر به عمل می آید و ما خود قدر آن ها را نمی دانیم.وی افزود: گفتن مشکلات به صورت فردی فایده ای ندارد و باید این نشست ها با حضور مسئولین بیشتر برگزار شود و مسئولین هم حضور داشته باشند و پاسخگو باشند، زیرا رو در رو گفتن مشکلات و در جمع فرق می کند.سرپرست کانون بسیج هنرمندان نیز جا به جایی مکان فرهنگسرا را در کاهش استقبال هنرمندان بی تاثیر ندانست و افزود: بعد از جا به جایی به علت مسافت بسیاری از هنرمندان دیگر به کلاس ها نرفتند و برای حل این مشکل و با توجه به این که کلاس های برگزار شده در فرهنگسرای سابق از وظایف سازمان تبلیغات است می توان برخی کلاس های پرطرفدار را در فرهنگسرای سابق برگزار کرد و یا سرویس ایاب و ذهاب برای مجتمع فرهنگی شهید شاهینی برقرار کرد تا استقبال بیشتر شود.
شهرداری با ایجاد یک نگارخانه یا کانون هنری می تواند فرهنگ سازی کند
مهدی ناصری فعال عرصه ی هنر شهرستان پیرامون ریاست نجفقلی محمودی و روسای بعد از وی در فرهنگسرای ارشاد برازجان گفت: زمان ریاست آقای محمودی اوضاع فرق می کرد، چون وی دلسوزانه کار می کرد و به خواست هنرمندان توجه می کرد ولی مسئولین الان دلسوز نیستند. وی اضافه کرد: آقای محمودی حتی در مواقع نیاز صندلی اتاق خود را برای هنرجویان و انجمن ها می آورد.
این شاعر دشتستانی پیرامون جا به جایی محل فرهنگسرا و تاثیر آن بر عدم استقبال هنرجویان نیز گفت: بسیاری از شرکت کنندگان در کلاس ها و انجمن ها از سایر نقاط دشتستان به برازجان می آمدند و با جا به جایی مجتمع، آنان دیگر نیامدند چون یا محل جدید فرهنگسرا را نمی دانستند و یا به علت بالا رفتن کرایه ها و بعد مسافت ترجیح دادند، نیایند.وی ادامه داد: در حال حاضر چندین اتاق از فرهنگسرای سابق بدون استفاده است که می توان از آن بهتر بهره برد. ناصری تصریح کرد: البته خود ما هم از نظر فرهنگی آن قدر برای خودمان ارزش قایل نیستیم که حداقل ماهی یک بار برای خود یک کتاب بخریم و در این میان خودمان نیز مقصریم. وی ایجاد یک NGO با نام خاص و تحت لوای کانون فرهنگی را بسیار مهم دانست و اضافه کرد: اگر یک NGO داشتیم هنرمندان می توانستند در آن فعالیت کنند و به دور از سیاست های خاصی که باید انجام شود و در فضایی آزادتر فعالیت کنند و حرف بزنند.ناصری ادامه داد: یکی از مسایلی که کمبود آن در شهر ما به خوبی حس می شود، عدم همکاری شهرداری برای فرهنگ سازی به عنوان نهاد و مرجعی که همه ی ادارات و ارگان ها با آن همکاری می کنند، می باشد.این فعال عرصه ی هنر ادامه داد: شهرداری برازجان هیچ فعالیت فرهنگی ندارد در حالی که می تواند با ایجاد یک نگارخانه یا فضای هنری یا کانون فرهنگی، هر چند در ابعاد کوچک در فضاهای سبز و پارک ها، مسایل فرهنگی و هنری را نمود داده و به نوعی فرهنگ سازی کند. ناصری ادامه داد: این کار دو حسن دارد، یکی این که مردمی که این مسایل برایشان مهم نیست هم به مقوله ی فرهنگ جذب می شود و دوم آن که هنرمند هم می تواند هنر خود را نمایش دهد و فعالیت کند ولی متاسفانه شهرداری هیچ اقدامی در این زمینه ندارد. وی اضافه کرد: انجمن ها و فرهنگیان باید ایجاد نگارخانه ها، کتابخانه ها و کانون ها، هر چند در فضای کوچک و یک اتاقه را از شورای شهر و شهرداری بخواهند. ناصری افزود: هر چند در شهرهای بزرگ هم مجتمع ها در خارج از شهر هستند ولی در آن مکان ها فرهنگسازی شده و وسیله ی ایاب و ذهاب، رستوران و ... فراهم است ولی قرار گرفتن مجتمع شهید شاهینی در جایی خارج از مرکز شهر برازجان به علت نبود زیر ساخت مناسب، هنرمندان را از عرصه دور کرده است. برای فرهنگسازی باید بچه ها را از کودکی با فرهنگسرا و هنر آشنا کرد محمد غلامی شاعر و نویسنده دشتستانی دیگر سخنور نشست بود. وی ضمن سلام به اتحاد برگزاری چنین جلساتی را بسیار ارزشمند دانست و اضافه کرد: متاسفانه این جلسات تعدادشان در سطح کشور بسیار کم است. محمد غلامی گفت: هنرمند همیشه تنها است و این تنهایی در طول تاریخ است و همیشه  کسانی از هنر استفاده می کنند که خودشان هنرمند نیستند. وی رمز موفقیت نجفقلی محمودی در زمان مدیریت فرهنگسرای ارشاد برازجان را به خاطر هنرمند بودن وی دانست. نویسنده ی کتاب رها ز منت باران ادامه داد: امکانات فرهنگسرا و انجمن ها مال دشتستان است و هنرمند هم دشتستانی است و باید سعی کنیم با خود و امکاناتمان قهر نباشیم و حداقل استفاده را از آن ها ببریم. وی افزود: شاید بعضی افراد بخواهند که ما کنار برویم ولی باید دست هنرمندان نوپا را گرفته و به آن ها خدمت کنیم که نمونه ی این کار را آقای شاه حسینی و کسانی که بسیار ارزشمند و فراتر از حد دشتستان هستند دارند انجام می دهند. حفظ کردن هنرمند مهم است ولی آوردن هنرمند خیلی مهم تر است. غلامی تصریح کرد: ساختمان ها و افراد از بین رفتنی است ولی امکانات باقی می ماند و باید از امکانات استفاده کرد. وی جا به جایی مکان فرهنگسرا را مطلوب ندانست و گفت: من در کنار آشپزخانه منزلم اتاقی دارم که نام کتابخانه را به آن گذاشته ام و این کار به این دلیل است که بچه های من با کتاب و کتابخانه از کودکی آشنا شوند و برای فرهنگسازی باید بچه ها را از کودکی با فرهنگسرا و هنر آشنا کرد. مهم ترین بحث اعتبارات است شهرام سلیمی فر سرپرست انجمن سینمای جوان دفتر برازجان با تشریح مختصر عملکرد انجمن سینمای جوان در ماه های اخیر گفت: اگر این انجمن فعال است به همت تلاش افرادی است که می آیند و فعالیت می کنند، این انجمن به فرد وابسته نیست. وی ادامه داد: ما امسال برگزاری کلاس فیلم سازی نداشتیم و گفتیم به جای این که فیلم ساز تربیت کنیم و نتوانیم به آن ها امکانات بدهیم بهتر است از فیلم سازانی که هستند حمایت کنیم و به آن ها امکانات بدهیم.سلیمی فر اظهار داشت: فعال بودن ما به این معنی نیست که مشکلی وجود ندارد، بلکه از وقتی کلمه ی هنر به وجود آمده، مشکل هم با آن به وجود آمده ولی این که چگونه با مشکلات کنار بیاییم مسئله است و البته همیشه مهم ترین مشکل و مسئله بحث اعتبارات است. سرپرست انجمن سینمای جوان برازجان اضافه کرد: من نمی گویم که مشکلی نیست ولی مکان و موقعیتی است و باید کسانی که می توانند کار کنند. وی افزود: باید مشکلات را ریشه ای حل کرد.سلیمی فر همچنین جا به جایی مکان فرهنگسرای ارشاد را دلیل مهمی برای دلسردی هنرمندان برای فعالیت ندانست. در 4 ماه گذشته حتی یک شب شعر هم نداشته ایم فخرالدین جوان، معاون انجمن شعر و ادب دشتستان پیرامون عدم استقبال شاعران از انجمن شعر و داستان گفت: در انجمن شعر 15 تا 20 نفر می آیند که البته شاعران قدیمی جزء این گروه نیستند ولی همان کسانی هم که می آیند در جشنواره های مختلف مقام کسب می کنند ولی به آن ها بها داده نمی شود. جوان اضافه کرد: عدم حضور دوستان شاید به خاطر مخالفت با شخص باشد ولی ما باید بیاییم و اگر کارمان خوب باشد با هم متحد باشیم و بخواهیم، آقای رییس هم خواسته مان را تحقق می بخشد.وی افزود: در این 4 ماه گذشته حتی یک شب شعر هم در دشتستان نداشته ایم.این شاعر دشتستانی ضمن اشاره به 30 میلیاردی که قرار بود توسط رییس جمهور به بخش فرهنگی داده شود گفت: این 30 میلیارد داده شده یا نه و اگر داده شده به کجا رفته است؟!وی شرکت هنرمندان در همه ی جشنواره ها را لازم دانست و گفت که باید به همه نوع شعر بها داده شود.اگر حریم هنرمند شکسته شود و به او بی احترامی شود دیگر به انجمن نمی آید محمد جنگی هنرمند عکاس نیز پیرامون مسایل مطروحه گفت: هنرمند خیلی حساس است و اگر حریمش شکسته شود و به او بی احترامی شود، دیگر به انجمن نمی آید.
وی ادامه داد: هر چند تمام انجمن ها باید به پیشکسوتان احترام بگذارند ولی هنر و هنرمند به سن و سال نیست و در کل باید حریم ها را حفظ کرد و نگذاشت که حریم ها شکسته شود.جنگی پیرامون اتحاد بین هنرمندان نیز گفت: مسئول یک نفر است و اگر ما چند نفر باشیم و با هم اتحاد داشته باشیم موفق می شویم و اگر جمع را بین خود هنرمندان ایجاد کنیم یک نفر مسئول نمی تواند کاری کند.
این هنرمند عکاس اظهار داشت: هنرمند اگر بخواهد یک جا ساکن باشد دچار مرگ هنری می شود؛ بنابراین اگر نتوانست در یک جا کاری کند، حتما در جای دیگر می تواند. وی تاکید کرد: بعد مسافت در کار هنری مهم نیست و اگر کسی بخواهد کار کند، هر جا باشد می رود و پول هم مهم نیست و تنها برای هنرمند احترام کافی است.همه ی ادارات بودجه ی فرهنگی دارند و تنها کافی است که این بودجه به انجمن ها تعلق گیرد محمدرضا کوهکن، سرپرست انجمن هنرهای تجسمی دشتستان ضمن تشکر بابت برگزاری چنین جلساتی پیرامون انجمن تجسمی گفت: انجمن تجسمی برازجان بیشترین مقام بین المللی در استان را دارد ولی هیچ کس به آن ها اهمیت نمی دهد و تقدیر از آنان به عمل نمی آید و اگر هم تقدیری صورت گیرد به شکلی است که اصلا در حد هنرمند نیست. وی تقدیر از هنرمندان به ویژه پیشکسوتان هنر را اصلی مهم دانست و گفت: در جشنواره ی هنرهای تجسمی که من مسئول بودم، برای پیدا کردن پیشکسوت نقاشی برازجان تلاش کردیم و اولین نفر که آقای معراجی بود را شناسایی کردیم که وی متاسفانه فوت کرده بود.کوهکن ادامه داد: نفر دوم آقای بنازاده بود با 74 سال سن که در سال 1324 از آقای مهندس بازرگان بابت نقاشی خود لوح تقدیر دریافت کرده بود. ما از وی تقدیر کردیم و این هنرمند پیشکسوت بسیار خوشحال شد و علت خوشحالی وی این بود که می گفت: متشکرم که مرا یاد کردید.سرپرست انجمن هنرهای تجسمی ضمن اشاره به بودجه ی فرهنگی همه ی ادارات و ارگان ها گفت: همه ی ادارات بودجه ی فرهنگی دارند و تنها کافی است که این بودجه به انجمن ها تعلق گیرد.وی نقش شهرداری و همکاری متقابل آن ها با انجمن ها و هنرمندان را بی بدیل خواند و افزود: شهرداری ها با ایجاد نگارخانه ها می تواند در برپایی نمایشگاه و تبلیغات فرهنگی نقش موثری داشته باشند.وی ضمن تشکر از تلاش های کرم باقری رییس اداره ی ارشاد دشتستان و غلامرضا شنان پور محل قرارگیری مجتمع شهید شاهینی را مناسب ندانست و اضافه کرد: برپایی نمایشگاه در این مجتمع بیننده ی زیادی ندارد و تنها کسانی که خیلی تخصصی فکر می کنند برای دیدن نمایشگاه ها می آیند. همچنین در این نشست نجفقلی محمودی رییس سابق فرهنگسرای برازجان و ذوالفنون عضو انجمن شعر دشتستان نیز پیرامون مسایل مطروحه مطالبی را بیان داشتند.


 نوشته شده توسط محمد غلامی در دوشنبه 92/2/30 و ساعت 7:8 عصر | نظرات دیگران()

نشست ادبی اتحاد جنوب پیرامون کتاب «آسیب شناسی شعر امروز دشتستان» برگزار شد

اولین نشست ادبی اتحاد جنوب در سال 92 به مناسبت انتشار کتاب «آسیب شناسی شعر امروز دشتستان» با حضور جمعی از شاعران دشتستان برگزار شد. مهمان ویژه ی این نشست احمد فریدمند (الف ـ روز)، شاعر دشتستانی مقیم شیراز، بود.

محمد غلامی اولین شاعری بود که به بیان دیدگاهش پیرامون کتاب پرداخت. شاعر«در سایه سار سنگ» با اشاره به پیشینه ی شعر مدرن دشتستان گفت:

 «فکر می کنم وقتش رسیده باشد که محک بخورد، نقد شود و برخورد جدی تر با آن صورت گیرد». غلامی افزود:«یک نکته ی بسیار مهم که در کتاب است ما می بینیم این کار بدون حب و بغض انجام شده و چنین کاری ارزشمند است».

فروغ غلامی که دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی است با نگرش آکادمیک به کتاب گفت: « به نظر من کتاب تحلیل های خیلی خوبی دارد» وی ادامه داد: «درسی که این کتاب به من می دهد این است که قدری سنجیده تر شعر بگوییم. هیچ عیبی ندارد شعر در کنار جوشش بودن، کوششی هم باشد».

اسفندیار فتحی انتظارخود از کتاب را این گونه بیان کرد: «انتظاری که من از کتاب دارم این است که انتقادی باشد، اصلا مهم نیست اسم شخصی در کتاب آمده یا اسم شخص نیامده باشد. مهم این است که نگاه انتقادی به شعر اشخاص شده» فتحی افزود: «نباید کسی از نقد شعرش ناراحت باشد، من شخصا اگر شعرم در این کتاب آمده باشد و انتقادی ترین نگاه هم به آن باشد افتخار می کنم».

عباس اوجی فرد و سعادت آیین پور از دیگر شاعرانی بودند که نکاتی پیرامون ضرورت آسیب شناسی شعر امروز دشتستان بیان کردند.

احمد فریدمند (الف ـ روز) آخرین شاعری بود که به بیان نقطه نظراتش درباره ی کتاب پرداخت. فریدمند گفت: «در مطالعه ی یک اثر، اول فرمت متن را نگاه می کنم که در اثر مذکور قابل توجه است، خوب بود. نویسنده سلامت متن را بلد است».

فریدمند با بیان اینکه که «نفس کار ارزشمند است» افزود: «این کتاب به بیان آسیب ها پرداخته است و این به معنای نفی وجوه مثبت آثار نیست».

ضرورت دیالوگ در جامعه ی ادبی، آسیب شناسی شخصیت اسفندیار در شاهنامه (از طریق مقایسه با منظومه ی اودیب شهریار) و وجه مدرن شعر از دیگر موضوعاتی بود که فریدمند به تفصیل درباره ی آن ها به بحث پرداخت.

در پایان مؤلف کتاب «آسیب شناسی شعر امروز دشتستان» گزارش پیرامون تألیف کتاب و اهداف نگارش آن را بیان کرد.


 نوشته شده توسط محمد غلامی در یکشنبه 92/2/29 و ساعت 7:15 عصر | نظرات دیگران()

عیدتان مبارک


 نوشته شده توسط محمد غلامی در پنج شنبه 92/1/1 و ساعت 11:58 عصر | نظرات دیگران()
<   <<   6   7   8      >
درباره خودم

ادبیات و فرهنگ
محمد غلامی
شعر ، خاطره ، مقاله و...

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 166
بازدید دیروز: 79
مجموع بازدیدها: 460751
جستجو در صفحه

لینک دوستان
اندیشه نگار
پایگاه خبری تحلیلی فرزانگان امیدوار
بنارانه
لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی)
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
دیباچه
جمله های طلایی و مطالب گوناگون
طراحی سایت و تولید نرم افزار تحت وب
پارمیدای عاشق
افســـــــــــونگــــر
جاده های مه آلود
جوان ایرانی
عصر پادشاهان
ل ن گ هــــــــک ف ش !
وبلاگ شخصی مهندس محی الدین اله دادی
•°•°•دختـــــــــــرونه هـــای خاص مــــــــــــن•°•°•
بلوچستان
رایحه ی انتظار
اقلیم شناسی دربرنامه ریزی محیطی
نغمه ی عاشقی
بهارانه
محمد جهانی
کانون فرهنگی شهدا
پژواک
سایت مشاوره بهترین تمبرهای جهان دکترسخنیdr.sokhani stamp
****شهرستان بجنورد****
کلکسیون تمبرخانواده شهید محمدسخنی وجمیله رمضان
+O
سایت طنز و کاریکاتور دکتررحمت سخنی
ما با ولایت زنده ایم
عمو
سلام دوستان عزیزم به وبلاگ جبهه بیداری اسلامی خوش آمدید
طراوت باران
نیمکت آخر
تنهایی......!!!!!!
تعمیرات تخصصی انواع پرینتر لیزری اچ پی HP رنگی و تک رنگ و اسکنر
هستی تنهاااااا.....
►▌ رنگارنگ ▌ ◄
♥نقطه سر قبر♥
.: شهر عشق :.
تراوشات یک ذهن زیبا
پیامنمای جامع
بوی سیب
سایت روستای چشام
نرگس 1
فقط عشقو لانه ها وارید شوند
*×*عاشقانه ای برای تو*×*
رازهای موفقیت زندگی
دوره گرد...طبیب دوار بطبه...
برادران شهید هاشمی
شهداشرمنده ایم _شهرستان بجنورد
به تلخی عسل
عشق
@@@باران@@@
دریایی از غم
غدیریه
ऌ عاشق بی معشوق ऌ
گروه اینترنتی جرقه ایرانی
.:مطالب جدید18+ :.
غزل باران
wanted
آتیه سازان اهواز
دُرُخـــــــــــــــــــــــش
رویابین
اهلبیت (ع)،کشتی نجات ما...
کنیز مادر
نوری چایی_بیجار
روان شناسی * 心理学 * psychology
صاعقه
تینا!!!!
مهربانی
خیارج سرای من است
شَبـَــــــــــــــکَة المِشـــــــــــــکاة الإسلامیــــــــــة
مشق عشق ناز
سکوت پرسروصدا
دخترونه
ماه مهربان من
خودم وخودش

آشنایی با زبان تات
دلنوشته های یه عاشق!
علم نانو در زندگی
جامع ترین وبلاگ خبری
مهندسی پیوند ارتباط داده ها ICT - DCL
شایگان♥®♥
خواندنی های ایران جهان
احساس ابری
حرف های نگفته دلهای شکسته بارانی از غم
چیزهای جالب
متن ترانه ماندگارترین آهنگ های ایرانی
☻☺♫♪ دو دخـــــــتـــر ♣ ♠
به بهترین وبلاگ سرگرمی خوش امدید
جـــــــــــوکـ فــــــــــا
افسانه ی دونگ یی
محمدملکی
دوستانه
جوک و خنده
$عسل، شیرینی قلبها$
fazestan
زادگاهم بنارآبشیرین را دوست میدارم
قلب خــــــــــــاکی نوجوونی
Love
جزیره صداها
معماری
ساعت شنی
سایت گوناگون دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
طب پزشکی قانونی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
طب سالمندان دکتررحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
طب اورژانس دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
داستانهای واقعی روابط عمومی Dr.Rahmat Sokhani
لوگوی دوستان
پیوندهای روزانه
خبر نامه